User login

Phnom Penh Post sold to Malaysian investor

By: expat admin Posted: May-07-2018 in
expat admin

Registrations and firings continue at the Phnom Penh Post today.

Due to the article below being ordered to be taken down by the new management

Brendan O’Byrne and Ananth Baliga | Publication date 06 May 2018 | 22:49 ICT

The Phnom Penh Post has been sold to Sivakumar Ganapathy, a Malaysian investor and executive at a public relations firm that has previously done work for Prime Minister Hun Sen’s government.

Sivakumar, who is the executive director of Malaysia-based Asia PR, said in a press release distributed to staff on Saturday that he intends to maintain the newspaper’s editorial independence.

Editorial staff were informed on Saturday evening that the paper was being sold by Australian mining businessman Bill Clough, who has owned the paper since 2008.

“As representative of the owners of Post Media Ltd, (the Company), which includes Phnom Penh Post and Post Khmer publications, I am pleased to announce that that the Company has been sold to Malaysian investor, Sivakumar G. (Siva),” the press release from Clough reads. “Siva is a well respected newspaper man, with a [sic] experienced journalist background, and represents a strong investment group from Malaysia.”

The sale followed a wrongful termination suit brought by a former CEO and a $3.9 million tax bill levelled by the General Department of Taxation (GDT), which had caused some observers - over the objections of The Post’s management - to compare the situation to the Cambodia Daily. That publication, the only other independent newspaper in the country, was shuttered after receiving a $6.3 million tax bill in September.

The tax bill had been settled as part of the sale, according to Clough, who thanked the GDT for their professionalism in his press release. Details of the settlement were not given.

No contact information for Sivakumar was provided in the press release, and messages to his Facebook and email accounts went unanswered on Sunday. Calls and emails to Asia PR also went unanswered.

Asia PR’s past clients include “Cambodia and Hun Sen’s entry into the Government seat”, according to their website. They have also represented KFC Holdings Berhad, a branch of the popular fried chicken chain that launched in Cambodia by partnering with politically connected tycoon Kith Meng.

According to Asia PR’s “Track Record” web page, the firm oversaw a signing ceremony that involved Malaysian Prime Minister Mahathir Mohamad and then-co-Prime Ministers Hun Sen and Norodom Ranariddh.

In the press release from Sivakumar released on Sunday, the new ownership said it was “fully committed to upholding the paper’s 26 year old legacy and editorial principles/independence without infringing any relevant laws and regulations of the Kingdom of Cambodia”.

Ed Legaspi, executive director at the Southeast Asia Press Alliance (SEAPA), said it was worrisome that The Post’s new owners appeared to be linked to both the Malaysian and Cambodian governments.

“Although ordinarily sales shouldn’t affect editorial policy, we are quite worried this is happening to the Phnom Penh Post,” Legaspi said, adding he thought it was “highly likely” that the ownership would try to affect editorial independence.

“Malaysian media and media owners are not known for independence,” he said. “The thing to do is for editors to maintain their independence and continue to do the work that you do.”

According to Legaspi, any improper influence over editorial policies at the Phnom Penh Post would be disastrous for the country’s independent media scene.

“We are thinking [The Post] is the last independent outlet in Cambodia,” he said, adding that any editorial influence from the new owners “would really be the death of press freedom in Cambodia”.

Sivakumar studied journalism at university and was also previously the chief operating officer and editor in chief of Malaysian newspaper Eastern Times News, according to his LinkedIn page. The newspaper was widely viewed to be close to the Sarawak state’s Chief Minister Abdul Taib Mahmud.

The Post’s new owner also wrote two books on the life of Taib, including an 650-page authorised biography about the longtime head of Sarawak state titled Taib - The Visionary.

Environmental groups have estimated that Sarawak has lost up to 90 percent of its forest cover under Taib’s tenure. The state leader was described in leaked, classified cables by the United States government as “highly corrupt” and was similarly criticised by Global Witness. A Swiss-based NGO released a lengthy report last year accusing Taib and his family of laundering up to $77 million in Ontario’s property sector. Taib has denied all charges.

Asia PR previously ran the pro-government Cambodia Times newspaper for several years in the Kingdom in the early 1990s. Three separate reports from the 1990s, including one in the Phnom Penh Post, identify NagaCorp CEO Chen Lip Keong as the owner of the Cambodia Times.

An email to two NagaCorp marketing officers asking about the ownership of the Cambodia Times went unanswered on Sunday.

The editor in chief of the Cambodia Times was Kamaralzaman Tambu, who was also named as the managing director of Asia PR in a 1995 article in Asian Business. However, Sivakumar did not begin working with Asia PR until 2010, according to his LinkedIn profile.

The managing editor of the Cambodia Times was T Mohan, according to Reporters Without Borders. Mohan is currently the publisher of the Khmer Times, a local newspaper that has been linked - via a batch of partially authenticated leaked messages - to NagaCorp and the prime minister’s second son, Hun Manith. Mohan strongly denied the veracity of the leaks at the time, and Manith and Chen declined to comment.

Mohan said on Sunday that Sivakumar “has never worked for the Cambodia Times”.

“There is no link between him and me,” he added.

On Sunday, Clough said “he did not believe” there was a connection between the new ownership and NagaCorp or Mohan.

“Siva has repeated[ly] categorically denied that his investment group has any connection with either Naga World or the Khmer Times,” he said in an email.

“In fact, it was the first question I put to him when we first met. I believe he will be true to his word.”

Brendan O'Byrne @BrendanOByrne
Ananth Baliga @antbaliga

After being ordered to remove my story regarding the sale of the Phnom Penh Post from the website by new management, I refused and offered my resignation, which was accepted. I wish the fantastic journalists at The Post all the best.— Brendan O'Byrne (@BrendanOByrne) May 7, 2018

Our editor-in-chief Kay Kimsong was fired today. Most leadership of the Post has resigned. The new management told us they are just trying to make the takeover run as smoothly as possible, but I'm not sure it's going so well.— Andrew Nachemson (@ANachemson) May 7, 2018

Comment from former managing editor Stuart White:— Erin Handley (@erinahandley) May 7, 2018

His sacking comes on the heels of a sweep of resignations of senior editorial staff, including managing editor Stuart White, web editor Jenni Reid, business editor Brendan O’Byrne, and senior journalist Ananth Baliga.— Erin Handley (@erinahandley) May 7, 2018

His sacking comes on the heels of a sweep of resignations of senior editorial staff, including managing editor Stuart White, web editor Jenni Reid, business editor Brendan O’Byrne, and senior journalist Ananth Baliga.— Erin Handley (@erinahandley) May 7, 2018


Whats on! See our help pages - add your own events

This location does not have any events. Why not add one here!